Marin Popović: Prikazi nacionalnih parkova na webu. Diplomski rad, Geodetski fakultet, 2002.

| << |        | SADRŽAJ |        | >> |

4. VAŽNOST POSTAVLJANJA SADRŽAJA NA INTERNET I WEB

Koncem 2001. godine u svijetu je bilo 530 milijuna korisnika interneta. Krajem ožujka bilo ih je 560 milijuna, danas ih ima oko 600 milijuna, a procjenjuje se da će ih početkom 2003. godine biti 720 milijuna (URL 8). Već same ove brojke daju naslutiti kolike potencijale pruža internet. Pomoću interneta može se poboljšati mnogo toga u životu svakog pojedinca koji ga koristi. Lista pogodnosti koje nudi internet je dugačka. Nabrojat ću samo neke: komunikacija (dopisivanje s ljudima iz cijelog svijeta, telefoniranje u svijet po vrlo niskim cijenama); zabava (preko interneta može se pročitati televizijski program, pa čak i gledati televiziju, slušati radio i to onaj koji emitira svoj program samo preko interneta); korisne informacije (na internetu se mogu pronaći telefonski brojevi, vidjeti raspored vožnje autobusa, avionski raspored letova...); posao (na internetu se može pogledati kurs moneta neke banke, reklamirati neki proizvod); vijesti (na internetu se mogu čitati novine). Možete kupiti knjigu, auto ili računalo preko weba. Možete studirati, gledati filmove, možete pomoću robota uzgajati vrtove, pregledavati VRML slike stana kojeg želite kupiti, igrati igre sa tridestak ljudi istovremeno, izmjenjivati sve vrste informacija. Svakoga dana svjedoci smo vijesti o ljudima koji ne izlazeći iz sobe po godinu dana pokušavaju dokazati da pomoću interneta mogu obavljati sve. Jednom riječju mogućnosti interneta su neograničene, a njegova je najveća prednost u tome što je sve informacije moguće pronaći tražeći samo na jednom mjestu (ekranu) i što se do njih može doći za vrlo kratko vrijeme (nekoliko sekundi). Stranica weba danas postaje izlog u svijet koji je 24 sata otvoren bilo kojem korisniku interneta. One su zahvaljujući prednostima interneta postale neizostavan medij preko kojega se plasiraju najrazličitije vrste informacija s najrazličitijim ciljevima. Sadržaji koji se mogu pronaći na webu dolaze iz svih područja ljudske djelatnosti pa tako ogromna količina stranica weba nosi sadržaje kojima je krajnji cilj propaganda, reklamiranje, trgovina i na koncu profit. Profit koji se ostvaruje direktno preko interneta broji se u desecima milijardi dolara, a stopa rasta mu je isto tako ogromna kao i povećanje broja korisnika. Već sada je za mnoge tvrtke poslovanje bez interneta nezamislivo i nemoguće jer to je najbrži i najjednostavniji način prezentiranja svojih poslovnih ponuda i onoga čime se tvrtka bavi. Moderne stranice weba ne sadrže samo informacije o proizvodima i uslugama koje se nude, već omogućuju i interakciju između onoga tko nudi neku uslugu i onoga tko je želi koristiti.

Pod pojmom interaktivnosti podrazumijevamo mogućnost ne samo primanja informacija, kao primjerice kod čitanja knjige ili prijema televizijskog programa, već i mogućnost odgovora, kao kod telefonskog razgovora. Interaktivnost kod telefonskog razgovora ograničena je samo na zvučne podatke (govor), dok je kod interneta ona proširena na sve vrste audiovizuelnih podataka.

Imajući na umu činjenicu da je za pridobijanje 50 milijuna slušatelja, radiju trebalo 38 godina, za 50 milijuna gledatelja televizija se trudila 13 godina a za 50 milijuna korisnika interneta trebalo je samo 4 godine (URL 9), uza sve navedene činjenice potreba postavljanja sadržaja na internet radi promidžbe i poslovanja postaje sama po sebi razumljiva. Internet postaje nezaobilazan medij koji proširuje mogućnosti klasičnih oblika promidžbe i poslovanja. Ipak, zašto poslovati na webu?

Brojne statistike nepobitno dokazuju da je započelo vrijeme elektroničkog poslovanja i da klasične načine poslovanja sve više gazi vrijeme.

Ulaskom na globalno tržište, poduzetnik ima priliku vrlo jednostavno i brzo upoznati kvalitetu, cijene usluga i asortiman ponude konkurencije što mu otvara mogućnosti i daje smjernice za usavršavanje vlastite ponude.

Prodorom na takvo tržište, poduzetnik se rješava ograničenja lokalnog tržišta, ali i preuzima rizike novog načina poslovanja. No rizik poslovanja je manji ako poduzetnik objektivno procijeni svoje mogućnosti i na globalno tržište iznese odabrane, provjerene i kvalitetne proizvode, jer za poslovni uspjeh na webu na prvom mjestu je sposobnost poduzetnika, a sve drugo je tehnologija. Internet samo pruža mogućnosti koje treba znati iskoristiti.

Na internetu je mnogo jeftinije, brže i općenito jednostavnije prezentirati nove proizvode.

Reklamirati na webu može se na mnogo načina jednako kao i u drugim elektronskim medijima, naprimjer televiziji, osim što je internet znatno jeftiniji, reklama se može bolje usmjeriti željenom profilu publike, a osim toga još nijedna televizija na svijetu nema toliko gledatelja koliko internet korisnika.

Snižavanje troškova poslovanja ogleda se u snižavanju troškova komunikacije, troškova marketinga i istraživanja tržišta, snizuju se troškovi imovine, logistike proizvodnje i povećava se produktivnost djelatnika. Troškovi imovine su niži jer u slučaju elektroničkog poslovanja nisu potrebni veliki poslovni prostori, skladišta, skupa uredska oprema i parkirališta jer potencijalni kupac vidi samo web stranicu, a dobavljači koji i sami posluju na internetu, spremni su pratiti dinamiku poslovanja.

Marketinški materijali se nalaze na webu 24 sata dnevno, svaki dan u godini, a količina informacija koja se može dati je praktički neograničena. Osim toga moguće je istovremeno provesti anketiranje potencijalnih kupaca.

Već sama prisutnost na internetu stvara ugled i povećava vjernost potrošača, a kvalitetan prikaz na stranicama weba stvara ugled i značaj firme, prikazuje profesionalnost te otvara vrata daljnjim aktivnostima. Dizajnom i sugestijama na svom sajtu, firma privlači potencijalne kupce i s vremenom ih odvlači od klasičnog načina kupovanja.

4.1. Nacionalni parkovi, internet i world wide web

Što sve ovo do sada spomenuto znači za nacionalne parkove? Zbog čega je bitno institucije kao što su nacionalni parkovi predstaviti svijetu kvalitetnom stranicom weba? Prije svega treba se prisjetiti što su i zašto uopće postoje nacionalni parkovi. Nacionalni park je područje iznimnih prirodnih vrijednosti, zaštićeno posebnim propisima od ljudskog djelovanja, s ciljem očuvanja tih vrijednosti. Smisao njihova postojanja je pobuditi u čovjeku svijest da čovjek prema prirodi i njenim bogatstvima ne može i ne smije ostati ravnodušan, jer je i on dio te iste prirode i bez nje ne može, mada je danas itekako odvojen od nje. Nacionalni parkovi postoje da bi svojom ljepotom i bogatstvima odvratili čovjeka od nasilja koje provodi prema prirodi i potaknule ga na zdrav, pozitivan i brižan odnos prema okolišu i u svojoj svakodnevnici izvan parka. Nacionalni parkovi postoje da potaknu što jače veze između čovjeka i prirode, pa je značaj predstavljanja i propagiranja njih i svih njihovih vrijednosti od ogromne važnosti. Stranice weba i internet pružaju idealne mogućnosti za to. Zbog same svoje prirode postojanja, nacionalni parkovi (ljudi koji upravlju njima) moraju što bolje propagirati svoju odgojnu, znanstvenu, ekološku i kulturnu namjenu te privući što više ljudi, tj. ekoturista jer su nacionalni parkovi itekako vrijedna turistička odredišta upravo zbog današnjeg trenda zdravog života i ekologije.

S tim u vezi prvi cilj jedne institucije nacionalnog parka je biti uopće prisutan i predstavljen na internetu pomoću stranica weba. Samo postavljanje obavijesti o postojanju nacionalnog parka u jednom mediju koji propagira 24 sata dnevno svaki dan veliki je korak. Troškovi takvog načina promocije u usporedbi s tiskanjem različitih promotivnih kataloga, brošura, letaka ili reklamiranjem u novinama, radiju, televiziji su gotovo zanemarivi. Katalog, brošura ili letak mogu završiti u rukama nekog kod kojega neće izazvati željeni efekat što znači da su troškovi njihova tiskanja bili uzaludni. Za razliku od toga stranica weba je samo jedna i čeka svojeg potencijalnog posjetitelja koji ju želi pogledati, a ako je netko i slučajno pogleda to može donijeti samo pozitivne efekte.

Tu se javlja problem pronalaženja pravog sadržaja na internetu. Svatko tko je barem jednom pokušao doći do prave informacije putem interneta, tj. weba, zna da to nije nimalo lako ako ne zna gdje tražiti. Neke statistike govore, ali niti jedna ne može sa sigurnošću tvrditi da web sadrži oko tri bilijuna individualnih stranica i da se povećava brzinom od nekoliko milijuna dnevno. Svako snalaženje u tome predstavlja ne baš jednostavan posao, no to u slučaju stranica weba nacionalnih parkova nije slučaj. Istraživanja pokazuju da se više od 85% korisnika interneta služi tražilicom tj. programom koji mu omogućuje pronalazak sadržaja pomoću ključnih riječi (URL 10). Da bi došao do informacije koja mu je potrebna korisnik mora upisati ključne riječi i kao rezultat pretraživanja dobit će popis stranica koje sadrže te ključne riječi.

Uzmimo za primjer prosječnog korisnika interneta bilo gdje u svijetu koji bi želio posjetiti Hrvatsku i saznati nešto o njenim nacionalnim parkovima. Pretpostavimo da se korisnik koristi najpopularnijom internet tražilicom GOOGLE. Korisnik će najvjerojatnije upisati riječi: Croatia, national i park. Program javlja da je pronađeno čak 62 900 stranica koje sadrže zadane riječi. Ali korisnik će već na prvoj stranici kao prvi rezultat pretraživanja pronaći službene stranice Nacionalnog parka "Krka". Na istoj stranici naći će i službene stranice Nacionalnog parka "Kornati". Ostale stranice naših osam nacionalnih parkova nisu direktno izlistane na prvoj stranici ali postoji nekoliko stranica gdje već pri samom ulasku korisnik može uočiti veze koji ga vode direktno na službene stranice svih parkova.

To je moć interneta i stranica weba. Brzina, efikasnost i gotovo neograničena količina sadržaja koji se mogu postaviti. No to samo po sebi nije dovoljno. Stranice moraju imati kvalitetu i zadovoljavati posebne uvjete, ovisno o sadržaju kojeg se želi predstaviti.


| << |        | SADRŽAJ |        | >> |