|
Uvod u izlobu
Zadar je još od staroga vijeka jedno od najvanijih urbanih
središta na istočnoj obali Jadrana. Urbani razvoj započeo
je tijekom 1. tisućljeća kao arište liburnske
talasokracije, a potom je, nakon dolaska Rimljana u 1. st. postao
rimska kolonija i vana točka unutar upravno-teritorijalnog
rastera rimske provincije Dalmacije. Velikim je dijelom historijsko-geografski
razvitak Zadra bio određen topografskim smještajem i geografskim
poloajem. Zadar se smjestio na poluotoku, koji zatvara jednu
od najvećih prirodnih jadranskih luka, gotovo na sredini istočnojadranske
obale. Smještaj na poluotoku omogućavao je efikasnu obranu
od napada s kopna, jer se gradu moglo prići samo s jedne (istočne)
strane. Značenje geografskog poloaja proistječe
iz činjenice da Zadar čini kopču izmedu otočnog
pročelja, ravnokotarskog zaleđa te ličko-krbavskoga
zaobalja. Već su Liburni gospodarski integrirali taj prostor
razvijajući transhumantno stočarstvo, trgovinu i pomorstvo.
Od rimskoga razdoblja znatnije se evaluira i geoprometna poveznica
istočne obale Jadrana i prostor panonsko-peripanonske unutrašnjosti.
Nakon propasti zapadnoga dijela Rimskoga Carstva u zaleđu Zadra
izmjenile su se vladavine brojnih germanskih, a potom i slavenskih
etničkih zajednica. Zadar se uspio obraniti pa postaje jednom
od ključnih točaka bizantske vladavine na Jadranu. Početkom
7. st. zaleđe Zadra naseljavaju Hrvati, koji krajem 8. st.
u prostoru Sjeverne Dalmacije konsolidiraju kneevinu. Izbor
prvih hrvatskih prijestolnica (Nin, Biograd, Knin) nije slučajan
jer su se sve nalazile u neposrednoj blizini glavnoga bizantskoga
dalmatinskog političkog i vojnog uporišta - Zadra.
Zadar u srednjem vijeku preuzima primat među romanskim gradovima
na istočnoj obali Jadrana, zahvaljujući povoljnom geostrateškom
poloaju, ali i prije navedenim pogodnostima topografskog smještaja.
U Zadru se postupno fokusiraju gospodarske, političke, vjerske
i kulturne silnice te on, poput oscilatora, intenzivno djeluje na
kopneno zaleđe, ali i na otočno pročelje. Gospodarske
i političke veze s hrvatskom dravom otvaraju vrata postupnoj
kroatizaciji grada, koja je najvećim dijelom završila
u 12. st. Zadarsko srednjovjekovlje dobro osvjetljava jedna povijesna
epizoda iz 1177. kada je papa Aleksandar III. ploveći iz Vasta
u Veneciju nevremenom bio prisiljen skloniti se u Zadar. Zadarski
ga je puk dočekao pjesmom na hrvatskom jeziku!
Grad je naalost, bio često poprište vojnih sukoba,
najvećim dijelom zbog nepopustivih mletačkih pretenzija.
One su rezultirale i katastrofalnim razaranjem Zadra tijekom IV.
kriarskog rata (1202.), ali i brojnim smjenama vlasti Venecije
i Hrvatsko-ugarskoga kraljevstva. Ratna su stradanja znatno kočila
razvoj grada. Doba procvata srednjovjekovnoga Zadra uslijedilo je
nakon 1358. kada se po odredbama Zadarskog mira Venecija odrekla
svojih pretenzija na istočnojadransku obalu u korist hrvatsko-ugarskoga
kralja Ludovika Anuvinca. Tijekom druge polovine 14. st. grad
postaje prava istočnojadranska metropola, od 1396. prvo sveučilišno
središte na hrvatskom tlu.
Međutim, od 1409. kada Zadar pada pod vlast Venecije, nastupa
razdoblje višestoljetne stagnacije. Dijelom ju je uvjetovala
sama Venecija, koja je namjerno sputavala gospodarski razvitak grada,
ali značajno su na razvoj utjecala i vojno-politička događanja
u kopnenom zaleđu. Osmanlijska su osvajanja Zadru preotela
bogato zaleđe i praktički ga pretvorila u otok, koji je
slobodno mogao komunicirati samo putem mora. U tim okolnostima posebno
značenje preuzima otočni dio regije, koji čini gospodarsku,
ali i demografsku bazu Zadra.
Povlačenje Turaka tijekom 17. st. nije se bitnije odrazilo
na razvoj Zadra jer je, unatoč nastojanjima mletačke uprave,
netom oslobođeno zaleđe desetljećima ostalo gospodarski
depresivno područje. Nakon pada Venecije 1797. Zadar, kao i
cijela Dalmacija, dolazi najprije pod austrijsku (1797.-1806.),
a zatim francusku (1806.-1813.), a potom ponovno pod austrijsku
vlast (1813.-1918.). Stabilizacijom političkih prilika nakon
Bečkog kongresa (1815.) nastupila je povoljnija gospodarska
konjunktura. Zadar se njom nije u potpunosti okoristio iako je zadrao
funkcije političkoga i crkvenoga središta cijele Dalmacije.
Intenzivniji gospodarski razvoj onemogućile su nedostatne prometne
veze sa zaleđem. Planirana izgradnja eljezničke
veze s kontinentalnim dijelom Hrvatske tijekom cijelog razdoblja
austrijske uprave nije realizirana. Ta prometna izolacija ograničila
je posebno razvoj industrije, pomorstva i trgovine.
Vjerojatno najtei udarac Zadru tijekom njegove tritisućljetne
prošlosti bila je talijanska okupacija 1918., koja je potom
potvrdena Rapalskim sporazumom 1920. Zadar je jednostavno otrgnut
od svoje regije i najvećim dijelom gospodarski paraliziran.
S druge strane, regija je izgubila svoje višestoljetno središte,
koje nisu mogla zamijeniti manja središta (Preko, Benkovac,
Obrovac i dr.) niti nakon preuzimaja pojedinih središnjo-mjesnih
funkcija. Dodatan udarac činilo je savezničko bombardiranje
tijekom Drugoga svjetskog rata u kojemu je uništeno 80% grada.
Nakon Drugoga svjetskog rata Zadar se postupno izgrađuje i
oblikuje u snano regionalno središte, osobito od 1960-ih
kada je konačno geoprometno integriran u prostor Hrvatske izgradnjom
eljeznice, Jadranske turističke ceste i zrakoplovne luke.
Zadar postaje snaan pol razvoja cijele Sjeverne Dalmacije,
ali i dijela ličko-krbavskog prostora. Gospodarski razvoj prati
i širenje grada, koje je za razliku od Rijeke, Šibenika
i Dubrovnika, olakšano blagim i poloitim reljefnim oblicima.
Čini se, međutim, kako je s obzirom na brojne fizičko-geografske
pogodnosti uređenje urbanoga prostora moglo biti bolje i učinkovitije.
Zadar i zadarska regija u samostalnoj su hrvatskoj dravi proivljavali
teška ratna stradanja uzrokovana srbočetničkom agresijom
koja je ostavila dugoročne socio-ekonomske posljedice. Od sredine
1990-ih biljei se značajniji gospodarski rast, posebno
potenciran nakon izgradnje ključnih infrastrukturnih objekata
(posebno uključivanje u sustav hrvatskih autocesta) te sve
intenzivnijega razvoja turizma. Zadar je upanijsko središte
(brojem stanovnika - 72 718 - peti je grad po veličini u Hrvatskoj)
u kojemu djeluju brojne tvrtke nacionalnoga i regionalnog značenja,
putnička i trgovačka luka, regionalni uredi različitih
institucija, školske i kulturne ustanove, sveučilište,
športska društva i dr.
Velikim je dijelom historijsko-geografski razvoj Zadra dokumentiran
kartografskim prikazima od početaka kartografije staroga vijeka
do najnovijega doba suvremene digitalne kartografije. U korelaciji
s pisanom povijesnom gradom, kojom obiluju zadarske (posebice Dravni
arhiv, Znanstvena knjinica, Nadbiskupski arhiv i knjinica),
ali i druge hrvatske kulturne ustanove, moguće je kontinuirano
pratiti razvoj jednoga od najvanijih hrvatskih gradova.
Dokumentarna vrijednost najstarijih kartografskih prikaza zbog razine
onodobnih geografskih znanja i kartografskih vještina nije
uvijek ponajbolja, ali često i najmanji detalji ili naizgled
pretjerana isticanja nekih geografskih objekata upućuju na
zanimljiva poimanja o izgledu i značenju kartografiranog prostora.
Primjerice, preuveličan prikaz zadarske luke te isticanje stijega
Sv. Krševana na srednjovjekovnim portulanima jasno ukazuju
na pomorsko značenje Zadra. Često i sama činjenica
da je Zadar i zadarska regija prikazan detaljnije u odnosu na druge
dijelove hrvatskoga povijesnog prostora upućuje na povećani
interes europske (djela M. Kolunica, B. Bonifacica, J. Jansoniusa
i dr.), ali i arapske, odnosno turske javnosti (P. Reis) na prostor
dalmatinske metropole.
Medu mnoštvom susljednih kartografskih spomenika na kojima
su prikazani Zadar i zadarska regija posebno mjesto, dakako, zauzimaju
karte iz opusa V. M. Coronellija s kraja 17. st. Mnoštvo geografskih
podataka na Coronellijevim kartama omogućuju rekonstrukciju
zadarskoga novovjekovnog krajobraza, često i mnogo detaljnije
nego što bi se moglo očekivati s obzirom na mjerilo, ali
i vrijeme nastanka karte. Kasnija će dijela tijekom 18. st.
geografsku sliku zadarske regije donekle izoštriti ili popraviti,
ali stubokom će se prikaz zadarskoga kraja izmijeniti tek nakon
prvih sustavnih hidrografskih i topografsko-katastarskih izmjera
tijekom prve polovine 19. st.
Tijekom 19. i 20. st. mijene krajolika zadarske regije moguće
je pratiti na temelju vrlo detaljnih topografskih i pomorskih karata
krupnoga mjerila. Brojne mogućnosti suvremene kartografije
prikaze Zadra i zadarske regije učinile su dostupnijim široj
javnosti, a različiti kartografski prikazi (u klasičnom
papirnatom i digitalnom obliku) izvrsna su osnova ne samo za bolje
upoznavanje dotičnoga prostora već i za aktivno sudjelovanje
u izradi i korištenju različitih tematskih karata.
Izloba "Kartografija Zadra", koju su organizirali
Hrvatsko kartografsko društvo, Hrvatsko geografsko društvo
i Hrvatsko geografsko društvo - Zadar, omogućuje izvrstan
pregled povijesno-geografskog razvoja Zadra i zadarske regije, ali,
na poseban način, i na povijesni razvoj kartografiranja ovoga
dijela hrvatskoga povijesnog prostora. Prikupljena građa iz
brojnih hrvatskih ustanova (Dravni arhiv u Zadru, Znanstvena
knjinica u Zadru,......) i privatnih zbirki (Drago Novak)
ukazuje i na postojanje nepresušnih izvora geografskih i kartografskih
znanja, koja čine temelj različitim znanstvenim istraivanjima
hrvatske geografske i kartografske znanosti.
|
|